Kas yra Franšizė? Gidas nuo A iki Z!

Kas yra franšizė?Ar žinote kas yra franšizė? Subjektyvia nuomone galima sakyti, kad franšizė yra vienas labiausiai neįvertintų verslo modelių šiuo metu.

Pasakysiu jums kodėl:

Dauguma žmonių šį žodį gyvenime yra girdėję vos kelis kartus arba neseniai išgirdo tik pirmąjį kartą (įskaitant ir smulkiuosius verslininkus).

Internetuose yra itin mažai informacijos apie franšizę kaip verslo atšaką bei tiesioginių atsakymų į klausimą kas yra franšizė, iš ko ji susidaro ir ar naudinga turėti franšizės verslo modelį?

Taigi, kas yra franšizė?

Franšizė, tai verslo modelis, kuomet bet koks egzistuojantis prekinis ženklas (įmonė) suteikia leidimą kitam juridiniam asmeniui naudotis jų prekiniu ženklu ir vykdyti veiklą.

Puikus franšizės pavyzdys yra greitojo maisto restoranų tinklas „McDonald‘s“.

Trumpas detalus franšizės pavyzdys:

Tarkime jūs nusprendėte atsidaryti maitinimo įstaigą – restoraną. Tam kad nekurti savo prekinio ženklo ir nepradėti verslo nuo nulio (ne tai apie ką galvojate), galite nusipirkti „McDonald‘s“ franšizę ir atidarytą šio prekinio ženklo restoraną savo mieste (franšizės kaina 45,000 €).

Už šią sumą gausite visus nurodymus (ang. know-how) ir leidimus naudoti „McDonald‘s” prekinį ženklą pasirinktoje vietoje. Bet tai tik yra maža dalis investicijos, skaitykite toliau ir sužinokite kodėl.

Franšizės kaina ir įsigijimo sąlygos

Kadangi jau žinome kas yra franšizė, reikia aptarti prekinio ženklo pirkimo kainą ir įsigijimo sąlygas.

Visų pirma, prieš įsigyjant franšizę turite pasirinkti ir nusistatyti kryptingą veiklą ir ją atitinkančią auditoriją.

Jeigu planuojate įsigyti franšizę, įsitikinkite, kad veiklos prekinis ženklas yra gerai žinomas jūsų šalyje ir mieste, o veikla yra bent iš dalies susijusi su jūsų turima verslo idėja.

Franšizės kaina ir įsigijimo sąlygos dažniausiai būna visiškai skirtingos, pradedant nuo franšizės apmokestinimo ir įsigijimo kainos iki reikalingų investicijų išpildyti verslo idėją nuo pradžios iki pabaigos.

Įsivaizduokite

Jau prieš tai minėta „McDonald‘s“ franšizė kainuoja 45,000 €, tačiau papildomos investicijos gali siekti iki papildomų 1,000,000 – 2,000,000 eurų.

Pripažinkime, mažai žmonių gali leisti sau disponuoti tokiomis sumomis, tiesa?

Be to, įmonės prieš parduodamos savo franšizę reikalauja turėti ir likvidų kapitalą, kuris yra nustatomas, franšizės pardavėjo ir skiriamas apmokėti franšizės kainą, įrangą ar net alga.

Šiuo būdų franšizės pardavėjas užsitikrina, kad pirkėjas yra rimtai nusiteikęs verslo plėtrai ir tolimesniam veiklos vystymui.

Kaip pavyzdys, „McDonald‘s“ franšizės minimalus reikalaujamas likvidus kapitalas yra 750,000 eurų. Kitaip tariant ši suma pagal atskirą sutartį turi būti įvesta ir atidėta verslo plėtrai.

Dauguma įmonių nesutinka parduoti prekinio ženklo franšizės jeigu jūsų likvidus kapitalas yra vertinamas turimu turtu ar paskolomis ir neatitinka pageidaujama bei numatyto dydžio.

Likvidus kapitalas dažniausiai yra naudojamas patalpų įrengimui bei su verslo veikla susijusių medžiagų įsigijimui. Dažnu atveju reikalaujama turėti nustatytą sumą banko sąskaitose.

Taigi, franšizės įsigijimas pagrinde priklauso nuo 2 veiksnių: franšizės kainos ir sukaupto likvidaus kapitalo.

Papildomos franšizės sąlygos

Be finansinių sąlygų, prieš įsigyjant franšizę reikia atkreipti dėmesį į kelis svarbius dalykus:

  • Atkreipkite dėmesį ar yra nustatytas papildomas mėnesinis mokestis už prekinio ženklo naudojimą. Sutartyje gali būtį įtraukiami punktai, kad franšizės pirkėjas moka pardavėjui nustatytą gauto pelno procentą mėnesio pabaigoje.
  • Franšizės pirkėjas turi akis į akį su pardavėju išsiaiškinti ir sutartyje užfiksuoti savo teises į prekinį ženklą. Dažniausiai tai būna individualūs susitarimai, tad nepamirškite atkreipti dėmesį ir į tai.
  • Teiraukitės kuriam laikui yra suteikiamas leidimas naudoti prekiniu ženklu. Dažniausiai franšizė yra parduodama neribotam laikui, tačiau prieš pasirašant dokumentus įsitikinkite tuo dar kartą.
  • Įvertinkite, kiek franšizės pardavėjas jums suteikia informacijos. Įprastu atveju franšizės pardavėjas turi suteikti konkrečią ir išsamią informaciją apie vykdomą veiklą, klientus, gamybos paslaptis ir net interjero subtilybes.

 

Apie franšizę

Ar verta pirkti verslo franšizę?

Kadangi jau išsamiau žinote kas yra franšizė, natūraliai gali kilti klausimas ar verta įsigyti franšizę ir vykdyti pagal instrukcijas nustatytą verslo modelį?

Įvertintus visas aplinkybės galima sakyti, kad franšizė yra vienas geresnių verslo modelių, ypač jeigu neturite tikslinės idėjos ir nenorite pradėti visko nuo nulio.

Mūsų nuomone franšizės įsigijimas yra puikus verslo modelis tiek jauniems tiek ir patyrusiems verslininkams, kadangi šiuo būdu verslo rizika yra ganėtinai ženkliai sumažinama, o verslo pradžia ir kelias jau būna nutiestas.

Tačiau prieš perkant prekinio ženklo franšizę, būtinai įvertinkite kainą, reikalaujamą likvidaus kapitalo sumą, sutartyje įvardintas sąlygas bei savo asmeninius finansus.

Jeigu tikite idėja, prekiniu ženklu bei turite investicinių lėšų, verslo franšizė yra puikus būdas pradėti nuosavą verslą.

Franšizės privalumai: 👍

  • Įsigiję prekinio ženklo franšizę gausite visus patarimus ir rekomendacijas iš pardavėjo (įmonės) kaip plėtoti verslą;
  • Pradėsite veiklą su egzistuojančiu, realiu klientų srautu;
  • Gausite visą sąrašą su įmonės veikla susijusiais tiekėjais, tad galėsite uždirbti iki kelių kartų daugiau nei kurtumėte savo prekinį ženklą ir mokėdami dideles sumas medžiagų tiekėjams;
  • Galėsite priimti didžiąją dalį sprendimų savo nuožiūra, vis dėl to jūs esate įmonės įkūrėjas;
  • Tapsite sėkmingai veikiančio verslo dalimi ir galėsite dalyvauti susirinkimuose bei balsavime dėl bendrų prekinio ženklo pokyčių.

Franšizės trūkumai: 👎

  • Reikalinga sąlyginai nemaža suma pradėti vystyti veiklą;
  • Bankrutavus pagrindiniam prekiniam ženklui, turėsite atsisakyti prekinio ženklo naudojimo;
  • Dauguma franšizės pardavėjų neleidžia keisti ir koreguoti įvestų verslo sprendimų.

Lietuvos ar užsienio įmonės franšizę?

Jeigu nežinote kurią franšizę geriau pasirinkti Lietuvos ar užsienio, visų pirma atkreipkite dėmesį į prekinio ženklo užimamą rinkos dalį ir populiarumą, o ne į gimtąją šalį.

Viskas priklauso nuo to, ar prekinis ženklas, kurio franšizę norite įsigyti yra žinomas Lietuvoje ar ne. Visai nesvarbu ar tai bus Lietuvos ar užsienio įmonių franšizė, svarbiausia, kad prekinis ženklas šalyje turėtų paklausą ir būtų pažįstamas vartotojams.

Kitaip tariant tokios įmonės kaip „McDonald‘s“, „Hesburger“ „Burger King“ ir pnš. yra puikiai žinomos Lietuvoje todėl dauguma verslininkų ir domisi šių prekinių ženklų franšizės įsigijimu.

Atminkite,

Lietuviškos franšizės naudingos ir pelningos bus tik tuomet, kai prekinis ženklas bus žinomas visoje Lietuvoje.

Esminis skirtumas tarp Lietuvos ir užsienio įmonių franšizių yra didžiąja dauguma atvejų – kaina. Tad būtinai įvertinkite prekinio ženklo žinomumą, pirkimo kainą bei susidarykite bent preliminarų verslo planą prieš įsigyjant franšizę.

5 rekomenduojami franšizės pasiūlymai Lietuvoje

Jeigu nusprendėte pasižvalgyti ir paieškoti kokios įmonės ir prekiniai ženklai parduoda savo franšizę kuri gali būti populiari ir Lietuvoje, toli ieškoti nereikės – pateikiame jums šiuo metu, mūsų nuomone, 5 populiariausius ir perspektyviausius franšizės pasiūlymus su kuriais galite pradėti verslą Lietuvoje.

5. „Hesburger“ – Vienas sparčiausiai augančių restoranų tinklų Lietuvoje. Nepaisant augančių restoranų kiekio, „Hesburger“ vis dar išlieka populiari franšizė už sąlyginai protingą investicinę sumą.

4. „Burger King“ – Nors Lietuvoje jau yra šio prekinio ženklo restoranų, tačiau tai yra vis tiek puiki galimybė įsteigti pelningą verslą. Dauguma miestų Lietuvoje neturi pasiūloje šio greitojo maisto restorano, o paklausos dydis išties didelis, ypač jaunų žmonių tarpe. Keliose apklausose „Burger King“ buvo įvardijamas kaip 2 geriausias greito maisto restoranas Lietuvoje.

3. „Taco Bell“ – vienas populiariausių meksikietiškos virtuvės greitojo maisto restoranų, kuris aptarnauja daugiau nei 6500 + restoranų visame pasaulyje. Tai nuostabi franšizės galimybė, kadangi iki šiol šio greitojo maisto restoranų Lietuvoje nėra, o paklausa išties didelė taip pat.

2. „McDonald‘s“ – Geriausias ir paklausiausias greitojo maisto restoranas Lietuvoje ir visame pasaulyje. Vienintelė priežastis kodėl iki šiol nėra daug „McDonald‘s“ franšizių Lietuvoje – didelė verslo pradžios kaina, apie kurią jau kalbėjome pradžioje.

1. „Starbucks“ – Nors oficialiai ši įmonė iki šiol viešai neparduoda savo franšizės ir neturėtų būti šiame sąraše, tačiau esu įsitikinęs, kad atsiradus tinkamiems pasiūlymams įmonės vadovai būtų suinteresuoti išplėsti populiariausios kavinės tinklus visame pasaulyje bei mažesnėse šalyse, kurios plačiomis rankomis laukia šio prekinio ženklo. Viena iš tokių šalių yra Lietuva.

Pabaigai:

Tikiuosi šis straipsnis atsakė jums į klausimą kas yra franšizė ir kaip šis verslo modelis veikia.

Tenka pripažinti, kad nors tai yra vienas patraukliausių ir daugiausiai saugiklių turintis verslo modelis, pradinės investicijos dydis yra įkandamas ne visiems, o tai turbūt ir yra didžiausia priežastis kodėl tai nėra iki šiol itin populiaru Lietuvoje.

Rekomenduojame perskaityti:

Rašyti komentarą

avatar
Copyright © 2018. All Rights Reserved. Kaip-uzsidirbti.lt | Flytonic Theme by Flytonic.