Verslo planas yra vienas esminių ir privalomų dokumentų verslui.
Nesvarbu ar jau jūs esate pradėję vykdyti savo veiklą ar dar tik generuojate verslo idėją, verslo planas yra būtinas ir tuoj paaiškinsime kodėl.
Šiame straipsnyje nurodysime žingsnis po žingsnio, kokie kriterijai yra būtini geram verslo planui bei taip pat sužinosite kaip galite pasirašyti verslo planą visiškai nemokamai ir sutaupyti daugiau nei 1000 eurų.
Nieko nelaukime ir pradėkime!
Kas yra Verslo Planas?
Verslo planas – dokumentas, skirtas aiškiai ir argumentuotai įvertinti verslo idėjos ar įmonės veiklos potencialią, tikslus, poreikius, perspektyvas, finansinius rodiklius bei rezultatus per tam tikrą laikotarpį. Verslo planas įprastai yra reikalingas siekiant supažindinti galimus investuotojus su įmonės veikla ir skirtas pritraukti investicijų.
Tai neatsiejama verslo kūrimo ir plėtros dalis!
Kaip Parašyti Verslo Planą?
Taigi, išsiaiškinkime vieną svarbiausių klausimų – kaip parašyti verslo planą ir nuo ko pradėti? Pirmiausiai aptarkime ir susipažinkime su 3 svarbiausiosiomis taisyklėmis rašant gerą verslo planą.
1. Laikykitės Esmės ir Neišsiplėskite
Pradėkime nuo vienos didžiausių klaidų:
Geras verslo planas turėtų būti glaustas ir ne itin ilgos apimties.
Tai yra itin svarbu, kad asmuo, kuris skaitys jūsų verslo planą, neprarastu susidomėjimo pateiktu turiniu ir išlaikytų 100% susikaupimą analizavimo metu.
Kitaip tariant, niekas neskaitys jūsų verslo plano, kuris bus 100 ar net 50 puslapių apimties.
Jūs net neįsivaizduojate kiek žmonių daro priešingai.
Toliau verta paminėti tai, kad jūsų verslo planas turėtų būti ne tik stalčiuje numestas dokumentas, bet ir įrankis tiek jums tiek ir jūsų partneriui bei investuotojui, kurį naudosite kaip pagalbinę medžiagą verslo plėtrai.
Pernelyg ilgas verslo planas yra didžiulis vargas, su kuriuo susiduria daug įmonių dėl pasenusio požiūrio – “kuo daugiau dokumentinių lapų, tuo patikimiau“.
Dėl per ilgos apimties verslo plano ne tik dauguma įmonių savininkų ir akcininkų niekada nežiūri ir neanalizuoja jo, bet ir potencialūs investuotojai gali greitai prarasti susidomėjimą.
Taip yra todėl, kad žmogus, kuris skaitys verslo planą turi būti visada įtrauktas į turinį. Venkite nereikšmingo turinio kiekio!
2. Įvardinkite Pagrindinę Verslo Plano Skaitytojų Auditoriją
Gali skambėti keistai, bet jūs turite įvertinti ir nustatyti pagrindinę jūsų verslo plano skaitytojų auditoriją.
Kaip tai padaryti?
Rašykite verslo planą naudodamiesi kalba ir struktūra, kurią supras jūsų auditorija.
Jei jūsų įmonė plėtoja sudėtingą mokslinį procesą ar atlieka tam tikrą išradimą, bet jūsų būsimi investuotojai nėra mokslininkai ir nesupranta visos išsamios mokslinės terminologijos, kurią norite naudoti savo verslo plane, jums reikia prisitaikyti prie jų ir perteikti informaciją kaip įmanoma aiškiau.
3. Tik Jūs Geriausiai Žinote Savo Verslą
Turbūt nieko nenustebinsime pasakę, kad dauguma verslo savininkų ir verslininkų nėra verslo valdymo ekspertai ir specialistai, tiesa?
Verslininkai yra lygiai tokie kaip ir jūs, jie mokosi, kuria naujus verslus, daro klaidas ir bando vėl iš naujo.
Ir nieko nuostabaus, kad daugumai pradedančiųjų verslininkų verslo plano kūrimas gali atrodyti kaip sudėtinga ir varginanti kliūtis.
Būtent dėl šios priežasties vis daugiau ir daugiau verslo savininkų samdo konsultantus ar agentūras, kurios parašo verslo planus už verslo savininką, o paslaugos kaina prasideda nuo 1000 – 2000 eurų.
Jei žinote savo verslo viziją (o jūs tikrai ją žinote!) ir esate entuziastingas, verslo plano kūrimas nėra toks sudėtingas, kaip jūs manote.
Rašant verslo planą jūs neturite pradėti nuo išsamaus verslo turinio ir smulkių detalių.
Tiesą sakant, daug lengviau pradėti nuo paprasto vieno puslapio verslo plano – ką iš anglų kalbos verčiant specialistai vadina “Lean” planu (trumpas verslo planas, dažniausiai vieno puslapio apimties), o paskui grįžti ir parengti išsamų verslo planą, vadovaujantis prieš tai surinkta informacija.
Nemokamas Verslo Planas: 6 Esminės Turinio Dalys!
Išsiaiškinome 3 esmines verslo plano rašymo taisykles, tad pereikime prie pačio verslo plano kūrimo.
Visų pirma, jeigu norite turėti verslo planą visiškai nemokamai, teks jums patiems jį parašyti.
Tačiau sekant visus šiuos 6 turinio punktus, verslo plano rašymas pasirodys daug lengvesnis nei galvojote iki šiol.
Taigi, nei vienas geras verslo planas negali praleisti šių 6 esminių punktų.
Tad jeigu planuojate rašyti verslo planą, skaitykite atidžiai!
Bet prieš tai atminkite,
Jūsų verslo planas yra priemonė, padedanti jums sukurti geresnį ir patogesnį verslo valdymą, o ne tik paruošti namų darbus investuotojams.
1. Verslo Plano Santrauka
Verslo plano santrauka yra jūsų verslo, o jeigu tokio dar neturite, tuomet verslo idėjos apžvalga ir apibendrinimas.
Kitaip tariant, tai yra pirmasis jūsų verslo plano puslapis, kuris vėliau bus plečiamas ir detalizuojamas, o nuo šio puslapio priklauso ir skaitytojo susidomėjimas tolimesniu turiniu.
Ši santrauka supažindina skaitytoją su jūsų įmone, paaiškina trumpai kuo jūs užsiimate ir išdėsto tai, ko jūs (kaip verslo plano rengėjas) tikitės iš savo skaitytojų (dažniausiai tai būna papildomos finansinės investicijos).
Taip pat yra galimybė, kad santrauka gali būti atskiras dokumentas, apimantis svarbiausius jūsų detaliojo plano aspektus.
Taip yra, nes investuotojai labai dažnai prašo pateikti tik santrauką, prieš skaitant visą verslo planą. Jei jiems patinka tai, ką jie mato santraukoje, jie dažnai atsiųs užklausą dėl išsamaus plano bei detalizuotų duomenų apie jūsų verslą ar idėją.
Kadangi jūsų verslo plano santrauka yra itin svarbi jūsų verslo plano sudedamoji dalis, įsitikinkite, kad ji yra kuo aiškesnė ir glaustesnė. Aptarkite svarbiausius jūsų verslo aspektus, tačiau nepameskite ir nemaišykite detalių.
Idealiu atveju, jūsų santrauka bus ne daugiau kaip vienas puslapis, suprojektuota taip greitai perskaityti, kad skaitytojai neprarastų susidomėjimo.
2. Galimybės
Jūsų verslo plano skyrius “Galimybės” yra ta vieta, nuo kurios dažnai priklauso ar investuotojai matys potencialų uždarbį iš galimos investicijos ateityje ar ne, tad susikaupkite ir detaliai išnagrinėkite šį skyrių.
Šiame skyriuje turėsite atsakyti į šiuos klausimus:
- Koks yra jūsų verslo modelis, ką parduodate ar kokias paslaugas teikiate rinkoje?
- Kas yra jūsų tikslinė rinka ir kokia konkurencija vyrauja?
Šioje dalyje išsamiai turite apibūdinti verslo sprendžiamą problemą rinkoje bei pagrįsti savo sprendimą bei atsakyti į klausimą ar jūsų produktas / paslauga tinka esamai konkurencinei aplinkai.
Verta paminėti, kad jūsų verslo plano skaitytojai jau šiek tiek žinos apie jūsų verslą, nes jie jau bus skaitę (jeigu atėjo iki šios dalies) jūsų santrauką.
Tačiau šis skyrius vis dar yra labai svarbus, nes čia galite išplėsti savo pirminę apžvalgą, kuri buvo parašyta santraukoje, pateikti daugiau informacijos ir atsakyti į papildomus klausimus, kurių neatsakėte pirmoje verslo plano dalyje.
Problema ir Sprendimas
Pradėkite šią dalį aprašydami problemą, kurią sprendžiate. Kitaip tariant, kodėl klientai turėtų pirkti jūsų prekes ar paslaugas. Tai gali būti įvairūs kriterijai, pradedant kainų skirtumais ir baigiant rinkos dydžiu ir pasiskirstymu.
Atminkite:
Tikslinė Rinka
Toliau, kai išsamiai apibūdinate savo verslo sprendžiamą problemą laikas nukreipti savo dėmesį į produkto ar paslaugos tikslinę rinką ir atsakyti į klausimą – kas bus jūsų pagrindiniai pirkėjai?
Jei ketinate atlikti oficialią rinkos analizę, turėsite atlikti šiek tiek mokslinių tyrimų, pirmiausia įvertindami savo rinkos segmentus ir nustatydami kiekvieno segmento dydį.
Klasikinis pavyzdys – batus parduodanti įmonė.
Nors batus parduodanti įmonė norėtų pasakyti, kad jų tikslinė rinka yra kiekvienas žmogus, tačiau net ir jiems reikia siekti konkretaus rinkos segmento.
Galbūt jiems reikia nukreipti savo verslą į sportininkus ar verslo žmones, kuriems reikia oficialių batų darbui ar sportinei veiklai.
Jaučiate skirtumą?
Be to, nepamirškite apibrėžti savo idealaus kliento:
Jūsų kliento idealas turėtų būti apibrėžiamas su tam tikrais filtrais įskaitant lytį, pajamų lygį, ką mėgsta ir ko nemėgsta.
3. Vykdymas
Šiame verslo plano skyriuje turėsite aprašyti kaip jūs ketinate įtvirtinti ir realizuoti verslo idėją rinkoje. Į šį skyrių taip pat patenka rinkodaros ir pardavimo plano rengimo operacijos.
Rinkodara ir Pardavimas
Pradėkime nuo to, kad jūsų verslo plano vykdymo dalyje turi būti skyrius skirtas rinkodarai.
Rinkodaros ir pardavimo plano dalyje yra pateikiama informacija apie tai, kaip jūs planuojate pasiekti tikslinius rinkos segmentus, kaip planuojate parduoti savo paslaugas ar prekes pasirinktoje rinkoje bei kokį kainų planą taikysite.
Padėties Nustatymas
Padėties nustatymo verslo plano dalis apims tai, kaip jūs pozicionuojate savo įmonę ir savo produktus ar paslaugas rinkoje.
Padėties nustatymas yra tai, kaip jūs bandysite pristatyti įmonę ar verslo idėją klientams.
Įmonės padėties nustatymas rinkoje koreliuoja su jūsų požiūriu ir tikslais itin glaudžiai.
Viskas priklauso ar siūlote mažas kainas ir tikitės uždirbti iš pardavimų kiekio, ar visgi esat prabangos prekės atstovas rinkoje? O galbūt siūlote kažką, ko jūsų konkurentai negali pasiūlyti?
Prieš pradedant dirbti su šia verslo plano dalimi pirmiausiai atsakykite į kelis klausimus:
- Kokias savybes ar naudą jūs siūlote ir ko jūsų konkurentai nepadarė?
- Kokie yra jūsų klientų pagrindiniai poreikiai ir norai?
- Kaip jūsų konkurentai pozicionuoja save?
- Kodėl klientas turi pasirinkti jus, o ne jūsų konkurentą?
Kai atsakysite į šiuos klausimus, galėsite tęsti savo pozicijos nustatymo strategiją ir apibrėžti tai tiesiogiai savo verslo plane.
Kainodara
Kai žinote, kokia yra jūsų bendra pozicionavimo strategija, galite pereiti prie kainodaros verslo plane.
Atkreipkite dėmesį, kad įprastai kaina siunčia labai stiprų pranešimą vartotojams ir gali būti svarbi priemonė, padedanti vartotojams pranešti apie jūsų įmonės užimamą požiūrio bei paslaugos ar prekės poziciją rinkoje.
Tarkime, jei siūlote aukščiausios kokybės produktą, aukštos kainos įprastai greitai nesukelia susidomėjimo kaip pigios, tačiau nauda yra gaunama iš prekinio ženklo žinomumo gerinimo.
Pigios prekės ir palanki kainodara dažniausiai greičiau paskatina pirmuosius pardavimus.
Šioje dalyje turite įsivertinti kurio kainodaros plano laikysitės.
Pirkimo Skatinimas (Akcijos ir Reklama)
Atsižvelgiant į kainų nustatymą ir pozicionavimą, atėjo laikas pažvelgti į jūsų pirkimo skatinimo strategiją.
Pirkimo skatinimo planas nurodo, kaip planuojate bendrauti ir kokiais būdais bei kanalais pasiekti potencialius klientus.
Svarbu įvertinti kiek jūsų suteiktos nuolaidos, skatinimo programos ar reklama kainuoja įmonei ir kaip šios investicijos atsiperka. Kitaip tariant, turit išmatuoti ROI procentinę grąžą.
Produkto skatinimas susideda iš daugybės dalių, apie kurias detaliai šiame straipsnyje nekalbėsime, tačiau pateikiame kelis pavyzdžius, kuriuos galite aprašyti savo verslo plane.
- Pakuotės paruošimas;
- Reklama;
- Ryšiai su visuomene;
- Turinio rinkodara,;
- Socialinė žiniasklaida;
- Prekių tiekimas;
- Naudojama technologija ir kt.
4. Komanda
Investuotojai, be puikių verslo idėjų, ieško talentingų komandų taip pat.
Patikėkite, komanda – vienas svarbiausių kriterijų kuriant verslą.
Sakoma, kad investuotojai neinvestuoja į idėjas, jie investuoja į žmones.
Kai kurie investuotojai dažniau investuos į vidutinišką idėją su puikia komanda, o ne atvirkščiai.
Įprastai šis verslo plano skyrius apima trumpus kiekvieno komandos nario aprašymus, biografijas, pažymint jų atitinkamą patirtį ir išsilavinimą.
Čia svarbu išsiaiškinti kodėl komanda yra tinkama, kad verslo idėja taptų realybe.
Ar komanda turi tinkamas priemones ir įgūdžius pasiekti šį tikslą? Ar komandos nariai anksčiau turėjo verslo sėkmę?
Šiame skyriuje apibūdinkite savo dabartinę komandą:
- Kokie yra jūsų įgūdžiai?
- Kokie yra jūsų komandos privalumai?
- Nebijokite išvardinti ir komandos trūkumų.
Taip pat pateikite komandos narių pasiekimus, apdovanojimus bei buvusias darbo vietas.
Įmonės Aprašymas
Aprašius komandos narius nepamirškite aprašyti ir juridinio asmens vizijos ir tikslų.
Greičiausiai įmonės apžvalga bus trumpiausia jūsų verslo plano dalis. Šioje dalyje apibrėžkite šiuos punktus:
- Kokia yra bendra įmonės misija ir vizija?
- Ar įmonė turi sukaupusi tam tikro turto?
- Kokia yra įmonės darbuotojų struktūra?
- Kurioje vietoje įsikūrusi pagrindinė įmonės būstinė? Jeigu juridinė įmonė jau egzistuoja, tuomet kokia jos istorija ir vystymosi raida?
Verslo plano rengimas ir kūrimas žavus tuo, kad kiekvienas punktas turi detalų aprašymą ir, kaip minėjome anksčiau, apie šiuos punktus niekas geriau nežino nei jūs.
5. Finansinis Planas
Nereikia net sakyti, kad jūsų verslo planas nėra užbaigtas be finansinės prognozės. Nepamirškite, kad rašant finansinį verslo planą turite naudoti 3 prognozių tipus: pesimistinė, realistinė ir optimistinė. Apie šias prognozes rašėme šiame straipsnyje.
Tipiškame finansiniame plane bus pateikiamos mėnesio prognozės per pirmuosius 12 mėnesių, o vėliau – metinės prognozės likusiems trims-penkeriems metams.
Trejų metų prognozės paprastai yra tinkamos, tačiau kai kurie investuotojai prašo penkerių metų prognozės taip pat.
Neišsiplečiant, finansinio plano dalis turėtų būti sudaryta iš:
Pardavimų Prognozės
Jūsų pardavimų prognozė yra tik tai, kad jūs prognozuojate, kiek jūs ketinate parduoti per ateinančius kelerius metus. Kaip ir minėjome, prognozės turėtų būti 3 tipų (žr. aukščiau)
Personalo Planas
Šis skyrius turėtų būti skirtas įmonės personalui, algų ir kitų, su personalu susijusių, kaštų skaičiavimui.
Svarbu nusistatyti kiek įmonė planuoja vidutiniškai finansų skirti darbuotojams, įskaitant algas, mokesčius ir kitas būtinas priemones darbui.
Įprastai personalas yra skirstomas į skirtingas grupės įmonėje. Tačiau mažoms bendrovėms, kurios rengia verslo planą galima nurodyti bendra darbuotojų grupę.
Didesnės įmonės atveju personalo planas paprastai skirstomas į tokias funkcines grupes kaip „marketingo skyrius”, „pardavimų skyrius” ir t.t
Pelno (Nuostolių) Ataskaita
Verslo plane pelno (nuostolių) ataskaita yra vieta, kur įmonė parodo buvusius arba prognozuojamus duomenis, kurie yra paiimti dažniausiai iš pardavimo prognozių ir personalo plano.
Taip pat į pelno (nuostolių) ataskaitą verslo plane reikia įtraukti visų kitų jūsų vykdomų išlaidų, susijusių su jūsų verslo vystymu, sąrašą ir iš to dažniausiai yra nustatoma ar verslas dirbs pelningai ar ne per tam tikrą laikotarpį.
Pelno nuostolių ataskaitos taip pat gali būti prognozinės įvertinant 3-5 metų ateitį.
Grynųjų Pinigų Srautai
Grynųjų pinigų srautų ataskaitos dažnai yra painiojamos su pelno (nuostolių) ataskaitomis – nesumaišykite.
Grynųjų pinigų srautų ataskaita seka kiek pinigų turite tam tikru momentu įmonės einamojoje sąskaitoje.
Balansas
Paskutinė finansinė ataskaita, kurią daugelis įmonių turės aprašyti savo verslo plane, yra balansas.
Balanse pateikiama įmonės finansinės būklės apžvalga. Jame pateikiamas jūsų įmonės turtas, įsipareigojimai bei nuosavybė.
Jeigu neturite sugeneruoto įmonės balanso, o įmonė dirba mažiau nei metus, visas šias ataskaitas verslo plane galite sukurti remiantis preliminariomis prognozėmis.
Investicinių Lėšų Panaudojimas
Jeigu tikitės sulaukti investicijos iš verslo plano skaitytojų (investuotojų), turėtumėte įtraukti trumpą punktą, kuriame būtų išsamiai nurodyta, kaip ir kur planuojate naudoti investuotus pinigus.
Šiame skyriuje nėra reikalo išsamiai apibūdinti, kaip bus išleista kiekvienas euras, o parodyti pagrindines sritis, kuriose bus investuojamos lėšos.
Rekomendacija:
Pateikite planuojamas išlaidas vizualiai – tokį pristatymo būdą investuotojai vertina labiau.
Pasitraukimo Planas
Paskutinis dalykas, kurį turite įtraukti į savo finansinio verslo plano skyrių – pasitraukimo strategija nesėkmės atveju.
Jei planuojate turėti investuotojų, jie norės žinoti jūsų mintis apie tai, kaip elgsitės nesėkmės atveju.
Galų gale, atminkite, kad jūsų investuotojai norės gauti investicijų grąžą ir dažnu atveju, jeigu įmonės įkūrėjai mato, kad verslo modelis neveikia, vienas geriausių pasitraukimo planų yra verslo pardavimas.
6. Priedai
Jei rašant verslo planą jums prireikė daugiau vietos statistiniams duomenis ar papildomiems grafikams vaizduoti, naudokite priedų puslapius pačioje verslo plano pabaigoje.
Kodėl Svarbu Turėti Verslo Planą?
Jeigu planuojate kurti verslą ir šiuo metu turite tinkamą idėją, rekomenduojama, visų pirma, atsisėsti ir pasirašyti verslo planą.
Net jeigu ir neplanuojate pirmaisiais metais ieškoti investicijų, ši sukaupta medžiaga jums bus pats geriausias įrankis verslo plėtrai įskaitant pirmųjų klientų paiešką, finansų valdymą bei siekiant apibrėžtų tikslų.
Pradžioje jums visai nereikia rašyti išsamaus verslo plano, pradėkite nuo pačios paprasčiausios informacijos.
Esminiai punktai kodėl svarbu turėti verslo planą:
1. Verslo Tikslų Nustatymas
Verslo planas padeda aiškiai apibrėžti ilgalaikius ir trumpalaikius verslo tikslus. Tai suteikia galimybę verslui judėti struktūrizuota kryptimi ir padeda išvengti papildomo laiko ir išteklių švaistymo.
2. Finansų Valdymas
Kaip jau supratote, verslo plane numatomos finansinės prognozės ir biudžetas, o tai padeda verslui efektyviai valdyti išlaidas, planuoti pajamas ir išvengti netikėtų finansinių sunkumų.
3. Rizikos Įvertinimas
Verslo planas apima bendrą galimą rizikos analizę, leidžiančią verslui numatyti galimus iššūkius ir parengti veiksmų planus jų įveikimui.
4. Investicijų Pritraukimas
Aiškus ir gerai parengtas verslo planas padeda supažindinti išsamiau ir įtikinti potencialius investuotojus ir kreditorius, kad jūsų verslo idėja ar jau veikiantis verslo yra tinkama vieta investuoti.
5. Rinkos Analizė
Rašant verslo planą jūs būsite priversta atlikti išsamią rinkos analizę, o tai itin padeda suprasti bendrus rinkos poreikius, konkurenciją ir potencialius klientus.
Verslo planas padės jums apgalvoti ir paruošti veiksmingas strategijas, kaip pasiekti numatytus verslo tikslus, įtraukiant tiek marketingo tiek ir pardavimų skatinimo strategijas.
7. Verslo Plėtra
Verslo planas padeda identifikuoti galimybes verslo plėtrai ateityje, įskaitant naujų produktų kūrimą ar plėtra į kitas rinkas.
8. Idėjos Silpnybių ir Trūkumų Identifikavimas
Kuriant verslo planą atlikus SSGG analizę (stiprybės, silpnybės, galimybės, grėsmės) – galėsite labiau suprasti ir identifikuoti galimus jūsų verslo trūkumus. Tai itin padeda verslo augime, kadangi žinant kokios yra jūsų verslo silpnybės, augimas gali būti dar spartesnis.
Dabar jau žinote kaip galite parašyti verslo planą visiškai nemokamai – vadovaukitės šiais žingsniais ir turėsite 100% tikslų verslo planą apie jūsų verslo idėją!
Rekomenduojame perskaityti:
- Shopify Parduotuvė – Susikurk Elektroninį Verslą Dabar!
- TOP 5 Verslo Konsultantai Lietuvoje!
- Viešieji Pirkimai – Kas Tai? 3 Patarimai Laimėti!
Autorius ir pagrindinis redaktorius turį įgijęs aukštąjį išsilavinimą Finansų srityje. Šiuo metu tinklaraščio autorius didžiąją laiko dalį autorius skiria asmeniniam elektroniniam verslui. Turinio autorius nėra investavimo ar finansų valdymo konsultantas/patarėjas.
Daugiau apie mus skaitykite čia.
Labai naudingi patarimai, ačiū jums!
Malonu girdėti, Tomai 🙂
Ačiū už patarimus, bandysiu rašyti.
Sėkmės!
Tikrai įkvepiantis straipsnis. Būtinai rašysiu. Ačiū Jūms!
Tikimės padės! 🙂